Het belang van slaap


 
Auteur: astrid      Gezien: 158      Datum: -

Slaap is een natuurlijk proces waarbij de slaper in een verlaagde of afwezige staat van bewustzijn verkeerd. De zintuigen en de vrijwillige spieren van het lichaam zijn grotendeels inactief.

Tijdens de slaap gebeurt er echter toch veel met het lichaam, het is de tijd waarin het lichaam een hoop activiteit vertoont als het aan komt op groei en verjonging. Het lichaam werkt tijdens de slaap ook aan veel systemen, zoals het immuunsysteem, spiergroei en herstel. Dit is de grootste reden waarom slaap zo belangrijk is en waarom een gebrek aan slaap zo slopend kan zijn.

Hoeveel slaap je nodig hebt ligt aan je leeftijd en aan de persoon die je bent. Natuurlijk hebben kinderen meer slaap nodig dan volwassenen gezien ze aan het groeien zijn. De behoefte aan slaap varieert ook per persoon. Sommige mensen hebben genoeg aan vier uur per nacht, terwijl de meeste van ons ongeveer acht uur nodig hebben. Je kunt overdag zelf schatten of je genoeg slaap hebt gekregen. Als je voelt dat je erg moe bent of vindt dat je niet goed kunt functioneren, heb je niet genoeg slaap gehad.

Het lijkt er op dat mensen die aangeven dat ze zes tot zeven uur slapen per nacht het laagste sterftecijfer hebben. Wat ook interessant is, is dat de mensen die meer dan acht uur slapen per nacht een grotere kans hebben om te overlijden. Het lijkt er misschien op dat meer dan acht uur slapen per dag gevaarlijk is voor je gezondheid, maar degene die een hoop slapen zijn vooral de individuen die aan depressie lijden of die een lage sociaal-economische status hebben (minder aandacht voor gezondheidszorg e.d.)

Niet genoeg slaap krijgen is even gevaarlijk voor je gezondheid. Individuen die te weinig slaap krijgen hebben een twee keer zo grote kans op hartklachten. Slaap is een van de dingen die belangrijk is voor je gezondheid. Een goed dieet, beweging en hydratatie zijn allemaal belangrijk, maar veel mensen realiseren zich niet hoe belangrijk slaap is.